امتیاز بندی نقد و بررسی بازی

امتیاز بندی نقد و بررسی بازی

آیا ارزش وقتت رو داره؟

ما توی آساتیم کلی خوش می‌گذرونیم، اما وقتی نوبت به نقد و بررسی می‌رسه، حسابی جدی می‌شیم. نقد و بررسی مهم‌ترین کاریه که انجام می‌دیم، چون اینجا جاییه که بهت کمک می‌کنیم تا تصمیم بگیری چطور پولت رو خرج کنی. هدفمون دو تاست: اول اینکه یه نگاه انتقادی به موفقیت یا شکست یه اثر هنری بندازیم و دوم اینکه تا جایی که ممکنه اطلاعات بهت بدیم تا بتونی تصمیم بگیری چیزی ارزش وقت و پولت رو داره یا نه.

طبیعتاً همه نمی‌خوان یه نقد و بررسی کامل که تو آساتیم معمولاً بین 1000 تا 4000 کلمه‌ست رو بخونن. شاید وقتت کمه یا به شدت از اسپویل متنفر باشی و بخوای از جزئیات دوری کنی و ترجیح بدی یه خلاصه بخونی. به همین دلیل، ما یه بخش خلاصه به اسم "حکم" داریم که تو یه پاراگراف همه تعریف‌ها و انتقادهای اصلی رو جمع می‌کنه و یه نمره کلی می‌ده. البته "حکم" و نمره نمی‌تونن جزئیات زیادی بهت بدن و جایگزین خوندن نقد کامل نیستن، اما یه نمای کلی از نظراتمون رو بهت می‌دن.


مقیاس نقد آساتیم

نقد هنری، چه در مورد بازی‌ها، فیلم‌ها، سریال‌ها یا کتاب‌های مصور، علم نیست. به عنوان مثال توی بازی‌ها، می‌تونی پیکسل‌ها رو بشمری، تعداد فریم‌ها در هر ثانیه رو ببینی یا حتی تعداد ساعات محتوا رو اندازه بگیری، اما هیچ‌کدوم از این‌ها معنی نمی‌ده که یه بازی خوبه؛ حتی اگه از نظر فنی بی‌نقص باشه و با رزولوشن 4K و 144 هرتز اجرا بشه، ممکنه خیلی خسته‌کننده باشه. برعکس، یه بازی می‌تونه با رزولوشن 900p و 30 فریم در ثانیه (حتی با افت‌هایی تا 20 فریم) اجرا بشه و هنوز هم شایسته نمره بالای ما باشه: شاهکار.

واقعیت اینه که هر چقدر هم تلاش کنی، نمی‌تونی به طور عینی اندازه‌گیری کنی که یه بازی، فیلم، سریال یا کتاب مصور چقدر خوب یا سرگرم‌کننده‌ست، همونطور که نمی‌تونی دما یا جرم یا سرعت رو اندازه بگیری. همه این رسانه‌ها هنر هستن و هدف هنر ایجاد واکنش احساسی در مخاطبه. بنابراین، کاری که ما توی نقدها انجام می‌دیم، اینه که در مورد تاثیر یه اثر هنری روی احساساتمون صحبت کنیم – و نقد، ذاتاً دیدگاه شخصی یه منتقده. وقتی بعداً اون نقد رو به یه نمره خلاصه می‌کنیم، هیچ نوع محاسبه‌ای انجام نمی‌دیم؛ هیچ نمره "پیش‌فرض"ی نیست که به اون اضافه یا ازش کم کنیم تا به عدد نهایی برسیم، و هیچ ویژگی یا خصوصیتی (یا کمبود اون‌ها) ارزش تعداد مشخصی از امتیاز رو نداره. چون نمره‌ها ریاضی نیستن – اون‌ها کد هستن، و هر عدد به توصیفی در مقیاس ما مربوط می‌شه.

تاریخچه آساتیم از مقیاس 100 نقطه‌ای برای بیش از یک دهه استفاده کرده، بین سال‌های 2010 تا 2012 به طور مختصر به مقیاس 20 نقطه‌ای تغییر داد و سپس دوباره به مقیاس 100 نقطه‌ای برگشت. با این حال، از ژانویه 2020، ما به مقیاس 10 نقطه‌ای برای بازی‌ها، فیلم‌ها، سریال‌ها و کتاب‌های مصور تغییر دادیم (نمره‌های کاتالوگ قدیمی‌مون همون‌طور که هست باقی موندن). ما معتقدیم این مقیاس، همون‌طور که در ادامه توضیح داده شده، نظر قطعی منتقد رو به وضوح و به‌طور مؤثری منتقل می‌کنه بدون اینکه در جزئیات امتیازات گم بشه.

نمره‌ها فقط یه پایه برای نظرمون هستن. همه نقدها تا زمانی که نهایتاً روی آساتیم ظاهر می‌شن، از یه فرآیند ویرایشی دقیق برای رعایت انصاف، شفافیت و دقت عبور می‌کنن و به عنوان نقد آساتیم شناخته می‌شن. با این حال، هر متنی که می‌بینی یه نویسنده داره و ما تشویقت می‌کنیم که نویسندگانمون رو در پلتفرم‌هایی مثل توییتر دنبال کنی، در صفحات آساتیم‌شون باهاشون آشنا بشی و سعی کنی بفهمی که از کجا اومدن و چه بازی‌هایی رو توصیه می‌کنن. با وجود صدای‌های مختلف در آساتیم – چه از نویسندگان فعلی و چه قبلی – این امکان وجود نداره که هر نظری جادویی هم‌نظر بشه (مگر اینکه فناوری ذهن کندویی توسعه پیدا کنه). به عنوان مثال، یه منتقدی که دنباله یه بازی که ده سال پیش منتشر شده رو بررسی می‌کنه، نباید متعهد به نمره‌ای باشه که منتقد قبلی به نسخه اصلی داده چون اون دیدگاه یه فرد متفاوت در زمان و مکان متفاوت بوده. به طور کلی، ما نمی‌خوایم نمره‌های نقد بحث رو تموم کنن، بلکه می‌خوایم بیشترش کنن و ازت می‌خوایم در تمام این فرآیند با منتقدانمون به صورت هوشمندانه، مودبانه و پرشور تعامل داشته باشی.


10 - شاهکار

به زبان ساده: این بالاترین توصیه ماست. هیچ بازی کاملاً بی‌نقصی وجود نداره، اما بازی‌هایی که از آساتیم برچسب شاهکار می‌گیرن، به چیزی که منطقی می‌تونیم امیدوار باشیم نزدیک هستن. این‌ها کلاسیک‌هایی در حال ساخته شدن هستن که امیدواریم و انتظار داریم طراحی بازی رو برای سال‌های آینده تحت تاثیر قرار بدن، چون سایر توسعه‌دهندگان از نمونه‌های درخشانشون یاد می‌گیرن.

مثال‌ها شامل:

God of War The Last of Us The Legend of Zelda: Breath of the Wild Grand Theft Auto V


9 - فوق‌العاده

When peace returns to Hyrule, it will be time for us to say goodbye!

وقتی صلح به Hyrule برمی‌گرده، وقت خداحافظیه!

ما با اشتیاق پیشنهاد می‌کنیم که این بازی‌ها رو به لیست بازی‌هایی که باید انجام بدی اضافه کنی. وقتی می‌گیم یه بازی فوق‌العاده‌ست، یعنی چیزی در اون واقعاً ما رو تحت تاثیر قرار داده، چه یه ایده جدید الهام‌بخش باشه و چه یه اجرای فوق‌العاده از یه ایده قدیمی. انتظار داریم که به عنوان یکی از نکات برجسته زمان و ژانرش به اون نگاه کنیم.

مثال‌ها شامل:

Resident Evil 2 Super Smash Bros. Ultimate Forza Horizon 4 Batman: Arkham Knight


8 - عالی

Conroy never had it better.

Conroy هرگز اینقدر خوب نبوده!

 

این بازی‌ها چیزی برجسته برای به یاد آوردن ما به جا می‌ذارن، معمولاً ایده‌های گیم‌پلی جدید برای تک‌نفره یا چندنفره، شخصیت‌ها و نوشتار هوشمندانه، گرافیک و صدای چشمگیر یا ترکیبی از این‌ها. اگه شکایات بزرگی داریم، خصوصیات عالی زیادی دارن که اون‌ها رو خنثی کنن.

مثال‌ها شامل:

The Outer Worlds The Division 2 Kingdom Hearts 3 GreedFall


7 - خوب

Oh, Look! A Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Car

اوه، ببین! یه ماشین نبرد آکروباتیک مافوق صوت!

 

بازی کردن یه بازی خوب، وقت خوبیه. می‌تونه بهتر باشه؟ قطعاً. شاید بلندپروازی نداره، چند مشکل فنی داره یا زیادی تکراریه، اما در نهایت ازش خوشحال بیرون اومدیم. فکر می‌کنیم تو هم خوشحال می‌شی.

مثال‌ها شامل:

FIFA 20 Yoshi’s Crafted World Far Cry New Dawn World War Z


6 - بد نیست

We need to take up papercraft

باید وسایل دست‌سازمون رو برداریم.

 

این پیشنهادها با یه عالمه "اگه" همراه هستن. یه بازی خوب اینجا جایی هست، اما برای پیدا کردنش باید بدونی کجا رو نگاه کنی و شاید به بعضی از مشکلات بزرگ چشم‌پوشی کنی.

مثال‌ها شامل:

Wolfenstein: Youngblood Mario Party 10 MediEvil Assassin's Creed Chronicles: China


Not quite a seminal classic

نه کاملاً کلاسیک و تاثیرگذار.

 

5 - متوسط

این نوع بازی‌های بی‌طعم و غیرقابل توجه‌ای هستن که یه روز بعد از تموم کردنشون فراموششون می‌کنیم. یه بازی متوسط چیزی نیست که باید وقت یا پولت رو برایش صرف کنی اگه هر دوی این‌ها برات ارزشمند هستن، اما اگه هیچ کار بهتری نداری، می‌تونه وقت رو بگذرونه.

مثال‌ها شامل:

  • Crackdown 3
  • Beyond Eyes
  • Fallout 76
  • Moons of Madness

It may have been a dream

شاید این یک رویا بوده است.

 


4 - بد

به دلایلی، این بازی‌ها باعث شدن که آرزو کنیم کاش هرگز بازیشون نکرده بودیم. حتی اگه یه ایده خوب هم اینجا باشه، اون‌ها زیر کوهی از ایده‌های بد و اجرای ضعیف دفن شدن و نمی‌تونیم بهت توصیه کنیم که وقتت رو براشون تلف کنی.

مثال‌ها شامل:

  • WWE 2K20
  • The Legend of Korra
  • Aliens: Colonial Marines
  • Medal of Honor: Warfighter

The look of panic

 

نگاه وحشت!


3 - افتضاح

خوش‌آمدی. ما همین الان تو رو از ارتکاب یه اشتباه بزرگ با خریدن این مجموعه از ایده‌های ضعیف، بد یا غیر اوریجینال نجات دادیم – یا حتی مجانی بازیشون کردی. در حالی که حتی یه بازی بد معمولاً چند نکته روشن داره، یه بازی افتضاح به طور مداوم غیرقابل لذت بردنه.

مثال‌ها شامل:

  • Devil's Third
  • Raven's Cry
  • Left Alive
  • Fighters Uncaged

I guess the arm joints are original.

حدس می‌زنم مفاصل بازو اصلی باشند.

 


2 - دردآور

بیایید واقع‌بین باشیم: هر چیزی بدتر از بد، یه فاجعه‌ست. بدتر از افتضاح؟ این خیلی جالبه. این بازی‌ها نه تنها سرگرم‌کننده نیستن، بلکه به طور کامل خشم‌آور یا توهین‌آمیز هستن.

مثال‌ها شامل:

  • The Culling 2
  • Fast & Furious: Showdown
  • Quantum Theory
  • Fighter Within

Like a knee to the face

مثل زانو به صورت.

 


1 - غیرقابل تحمل

قسمت روشن این ابرهای تاریک اینه که اغلب آنقدر ضعیف ساخته شدن که بعد از یه مدت از کار می‌افتن (اگه اصلاً کار کرده باشن)، بنابراین ما از هر گونه اثر دائمی که بازی یه بازی اینقدر بد ممکنه روی مغز ما داشته باشه، نجات پیدا می‌کنیم. ما همیشه وقت نمی‌ذاریم تا نقدهایی برای بازی‌هایی که اینقدر بد هستن بنویسیم، اما اون‌ها وجود دارن.

مثال‌ها شامل:

  • Rudolph the Red-Nosed Reindeer
  • Step Up
  • Self-Defense Training Camp

Don't you guide my sleigh tonight.

امشب سورتمه من را راهنمایی نکن.


پرسش و پاسخ در مورد مقیاس نقد

چطور نمره‌ها رو تعیین می‌کنید؟

همون‌طور که بالا گفته شد، هدف ما دو تاست: ارائه یه نگاه انتقادی به موفقیت یا شکست یه بازی، و دادن تمام اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا یه بازی ارزش وقت و پولتو داره یا نه. ما پیشنهاد بازی و/یا خرید رو می‌دیم و تلاش می‌کنیم کیفیتش رو بر اساس نظر منتقدامون رتبه‌بندی کنیم. ما دنبال بازی‌هایی هستیم که بازی کردنشون سرگرم‌کننده باشه، اما همچنین به دنبال بازی‌هایی هستیم که ما رو شگفت‌زده کنن، مرزها رو بپیمایند و قلمروهای جدید رو کشف کنن.

متاسفانه، هیچ علمی پشت نمره نیست، هیچ الگوریتمی وجود نداره که بتونه برای هر خواننده‌ای "درست" عمل کنه. این یه فرآیند تکاملیه که از بازی کردن یه منتقد شروع می‌شه، صحبت با کارکنان ارشد در مورد تجربه، عبور از چندین ویرایش و بازنگری برای اطمینان از صحت استدلال، و نگاه به چگونگی مقایسه اون با سایر بازی‌های مشابه و موارد دیگه. به طور خلاصه، ما تمام تلاش خودمون رو می‌کنیم تا نمره‌ای بدیم که یه توصیه محکم رو نمایندگی می‌کنه، به یه شکلی یا به شکلی دیگه. توجه داشته باش که نمره نقد از 0 یا 10 شروع نمی‌شه و امتیازها اضافه یا کم نمی‌شن تا به نمره نهایی برسیم – اون مستقیماً ترجمه کلمه‌ای هست که در مقیاس بالا توصیف شده.

چطور تصمیم می‌گیرید که چه کسی کدوم بازی رو نقد کنه؟

هدف ما همیشه اینه که بازی‌ها رو به کسی بسپاریم که ژانر، سری و سبک بازی رو می‌شناسه و بهش علاقه داره تا نظر کارشناسانه‌ای رو ارائه بده. همچنین هر جایی که ممکن باشه، از اختصاص دادن یه بازی به کسی که علاقه‌ای به بازی کردنش نداشته باشه، پرهیز می‌کنیم. سعی می‌کنیم کل تیممون همه‌کاره باشن، اما همچنین مطمئن بشیم که بازی به دست منتقدی بیفته که می‌تونه به ژانر و پلتفرم بازی به طور آگاهانه‌ای که به نفع مخاطب ما باشه، صحبت کنه.

و بله، بعضی وقت‌ها آدم‌ها مشتاق بازی‌هایی هستن که معلوم می‌شه ناامیدکننده هستن. این طبیعت بازیه – اگه هر بازی به اندازه تبلیغاتش خوب بود، منتقدان بیکار می‌شدن!

بعضی وقت‌ها یه نفر یه بازی رو عالی نقد می‌کنه، اما یه ویراستار دیگه می‌گه از بازی خوشش نیومده – کی درست می‌گه؟

چون نقدها، به تعریف، نظر شخصی هستن، هیچ نقدی هیچ وقت "درست" نیست و هیچ نقدی هیچ وقت "غلط" نیست (تا زمانی که بر اساس اطلاعات صحیح باشه). نقد آساتیم بیانیه رسمی در مورد کیفیت یه بازیه چون ما یه منتقد رو انتخاب کردیم که نماینده‌مون باشه، اما هنوز هم نظر اون منتقده و هیچ نظری بین همه گیمرها یکسان نیست. درست مثل اینکه تو و دوستات در مورد بعضی بازی‌ها نظرات متفاوتی دارین که شگفت‌انگیز یا فقط خوبن، این اختلاف‌نظرها در تیم آساتیم هم وجود داره. ما هرگز نمی‌خوایم صدای و نظر ویراستارای دیگه‌مون رو ساکت کنیم و همه آزاد هستن که به طور محترمانه در مورد هر بازی تو هر یک از مقاله‌ها و برنامه‌های بحثی بعدیمون صحبت کنن. ما فکر می‌کنیم یکی از چیزهایی که آساتیم رو خاص می‌کنه اینه که دفترمون پر از آدم‌هایی هست که عاشق بازی کردن و بحث در مورد بازی‌ها هستن. ما می‌خوایم ویراستارها به این بحث ادامه بدن، حتی اگه نظرشون همیشه با نقد رسمی ما هم‌راستا نباشه.

آیا تبلیغات در سایت آساتیم روی نمره‌های نقد شما تأثیر می‌ذاره؟

به هیچ وجه. آساتیم یه جدایی سختگیرانه بین فروش و تحریریه داره. ویراستارها از تبلیغات و ترویج‌های آینده بی‌خبر هستن. برای ما هم به اندازه خواننده‌ها شگفت‌آوره وقتی یه تبلیغ رو در سایت می‌بینیم.

آیا نمره‌های نقدتون رو تغییر می‌دین اگه یه بازی بعد از انتشارش بهبود پیدا کنه؟

بله، اما فقط خیلی به ندرت. برای دریافت یه نقد دوم، یه بازی باید هم به‌طور اساسی تغییر کنه که نقد اصلی دیگه دقیق نباشه و هم هنوز به اندازه‌ای محبوب باشه که خیلی از گیمرها فعالانه دنبال نقدهای اون بازی باشن. این شرایط به ندرت پیش می‌آد، پس انتظار نداشته باشی که آساتیم به نمره‌ها زیاد مراجعه کنه.

چرا بازی‌هایی رو نقد می‌کنین که هنوز در دسترسی اولیه یا بتای باز هستن؟

مهمه که بفهمیم هم "بتا" و هم "دسترسی اولیه" برای بازی‌های مختلف معنی متفاوتی دارن – در بعضی موارد این یه بخش کوچیک از بازیه که به عنوان یه تست فنی استفاده می‌شه، در حالی که برای بسیاری از دیگران (مثل بازی‌های خیلی محبوبی مثل Fortnite و Minecraft) این تجربه کامل هست، پول می‌خواد و حتی می‌تونه سال‌ها با اون برچسب وجود داشته باشه.

با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها، سیاست ما اینه که یه بازی واجد شرایط نقد هست اگه همه یا بخش زیادی از محتوای اون برای عموم موجود باشه و/یا سازنده بازی برای دسترسی یا خریدهای درون‌برنامه‌ای مبلغ قابل توجهی بگیره، فارغ از اینکه اون‌ها اونو محصول "نهایی" بدونن یا نه. اگه فقط بخشی از محتوا موجود باشه اما گیم‌پلی اصلی در دسترس باشه، ممکنه به جای اون فرمت نقد در حال پیشرفت رو انتخاب کنیم که ممکنه یا ممکنه شامل یه نمره نباشه بر اساس این سوال: "اگه حالا باید نمره بدیم، چی می‌دادیم؟"

خوانندگان باید توجه داشته باشن که توسعه‌دهندگان و ناشران از این برچسب‌ها استفاده می‌کنن تا نشان بدن که بازی‌شون قرار هست تغییرات قابل توجهی داشته باشه، اما ما می‌دونیم که خوانندگان آساتیم هنوز نظر ما رو در مورد یه بازی وقتی عمومی می‌شه، می‌خوان، به خصوص اگه یه بازی شامل خریدها باشه.

طبیعتاً، یه بازی که در دسترسی اولیه یا بتا نقد می‌شه، واجد شرایط نقد به‌روزرسانی شده هست وقتی که این برچسب‌ها نهایتاً برداشته بشن اگه احساس کنیم که نقد اصلی دیگه توصیه فعلی ما رو منعکس نمی‌کنه و هنوز علاقه زیادی به اون بازی وجود داره.



پربازدیدترین مطالب
پربحث‌ترین مطالب

آخرین مطلب